News

7 vinkkiä joilla saat paremman hinnan asunnostasi

Asunnon hintaan vaikuttavat tekijät on hyvä tiedostaa, kun mietitään, miten asunnosta saadaan paras markkinoilta saatavissa oleva hinta. Toteutuvaan kauppahintaan vaikuttavia tekijöitä ovat sijainti, asunnon kunto, asunnon käytettävyys, taloyhtiön kunto (tehdyt peruskorjaukset, tulevat peruskorjaukset), rakennuksen ikä, näkymät asunnosta, asunnon kerros rakennuksessa, muut markkinnoilla myynnissä olevat vastaavanlaiset asunnot ja asunnon houkuttelevuus (kysyntä).

Jokaisella asunnolla on olemassa hintahaitari. Hintahaitarin alapäässä kauppa toteutuu ilman suurempia myynnin ja markkinoinnin eteen tehtäviä ponnisteluja, kun taas hintahaitarin yläpään saavuttamisessa vaaditaan osaavaa myyntiä ja markkinointia, jotta asunnolle ensinnäkin saadaan enemmän kysyntää (enemmän katsojia paikan päälle – enemmän ostavia asiakkaita tarkoittaa 100% poikkeuksetta korkeampaa kauppahintaa) ja toiseksi osataan hoitaa tarjousneuvottelut asianmukaisesti maaliin parhaalla mahdollisella lopputuloksella.

Tässä 7 vinkkiä, joilla Sinä voit parantaa oman asuntosi kysyntää ja saada parhaan markkinoilta saatavissa olevan hinnan:

  1. Oikean hintapyynnön määrittäminen alusta alkaen. Tämä on asia, jolla on eniten merkitystä. Liian korkea hintapyyntö tappaa kysynnän ja vaikka joku yksittäinen ostava asiakas tekisikin tarjouksen, on se todennäköisesti reilusti alle saatavissa olevan hintahaitarin yläpäätä. Ammattitaitoiselta ja kokeneelta kiinteistönvälittäjältä saat tarkimman mahdollisen arvion, jonka pohjalta tehdä päätös hintapyynnöstä. Toinen erittäin hyvä vaihtoehto on käyttää myynnissä Tarjouskauppaa, jossa asunnolle asetetaan houkutteleva lähtöhinta ja tarjoukset otetaan tämän lähtöhinnan päälle. Ammattitaitoinen kiinteistönvälittäjä osaa suositella oikeaa kauppatapaa myytävästä kohteesta riippuen. Lue tästä lisää Tarjouskaupasta.
  2. Asunnon myyntikuntoon laittaminen. Asunnon pikkuviat kannattaa korjata ennen myyntiin laittoa (palaneet lamput, repsottavat listat, reiät seinissä jne). Lisäksi kannattaa panostaa asunnon puhtauteen ja raikkauteen. Asunnon ns. myyntistailaus kuvausta varten on myös todella merkittävä asia. Asunnon visuaalisella ilmeellä on todella paljon vaikutusta siihen, minkälaisen ensivaikutelman ostaja saa kun näkee kuvat asunnosta ja tulee paikan päälle katsomaan. Muista, että ihminen ostaa asunnon tunteella ja perustelee sen itselleen järjellä.
  3. Valokuvaus. Asunnon valokuvat/video on se, jonka ostava asiakas ihan ensimmäisenä näkee ja tekee (osittain) niiden perusteella päätöksen lähteä katsomaan asuntoa paikan päälle. Tähän kannattaa todella kiinnittää huomiota. Myyntistailauksella saadaan tarvittaessa asunnon parhaat puolet ja mittasuhteet esiin ja se onkin erittäin suositeltavaa tehdä, mikäli kyseessä on tyhjä asunto (tai jos asunto on liian täyteen kalustettu). Lisäksi kuvaus on syytä teettää ammattilaisella, joka osaa ottaa kuvat oikeista kulmista ja huolehtii kuvien valoisuudesta ja symmetriasta.
  4. Myyntiesite ja markkinointi. Asunnon myyntiesitteeseen ja -tekstiin kannattaa myös käyttää aikaa ja ajatusta. Kannattaa miettiä asunnon kohderyhmä ja suunnitella teksti puhuttelemaan juuri tätä kohderyhmää. Normaalien asuntoportaalien lisäksi kannattaa tehdä kohdennettua markkinointia kyseiselle kohderyhmälle sosiaalisen median kanavissa, joka on todettu erittäin tehokkaaksi löytää oikeita ostajia ja myös sellaisia ostajia, jotka eivät välttämättä juuri sillä hetkellä ole aktiivisesti etsimässä asuntoa, mutta sopivan kohdalle tullessa ovat valmiit tekemään ostopäätöksen nopeastikin.
  5. Asunnon esittely. Asunnon esittelystä kannattaa rakentaa mahdollisimman positiivinen ja innostava tapahtuma, jossa asuntoa katsomaan tulleille esitellään alueen, asunnon ja talon parhaat puolet ja kerrotaan myös avoimesti virheet ja viat (mikäli sellaisia on), sekä mahdolliset taloon tulevat korjaukset ja niiden arvioidut kustannukset. Erittäin tärkeää on pyytää kaikilta kiinnostuneilta katsojilta yhteystiedot myöhempää kontaktointia varten.
  6. Esittelyn jälkeen. On erittäin tärkeää kontaktoida kaikki esittelyssä käyneet viimeistään seuraavana päivänä, vastata heitä askarruttaviin kysymyksiin ja tiedustella heidän halukkuutta ostotarjouksen tekemiseen ja aloittaa halukkaiden kanssa tarjousneuvottelut.
  7. Tarjousneuvottelut. Tarjousneuvottelut tulee hoitaa ammattimaisesti. Mikäli kaikki edellä mainitut asiat on tehty oikein, on hyvin todennäköistä, että asunnosta saadaan useita päällekkäisiä tarjouksia ja niiden käsittely oikein on elinehto parhaan mahdollisen lopputuloksen saamiseksi. Yleisimmät tavat hoitaa useampi päällekkäinen tarjous ovat seuraavat: 1. Pyydetään kiinnostuneilta asiakkailta tarjoukset tiettyyn ajankohtaan mennessä ja niin, että tarjoukset käsitellään tiettynä ajankohtana kollektiivisesti. 2. Järjestetään tarjouskilpailu, jossa jokainen kiinnostunut voi korottaa halutessaan omaa tarjoustaan joko määrätyn määrän tai niin pitkään, kunnes parempia tarjouksia ei enää tule. 3. Tarjouskaupassa kaikki tarjoukset ovat aina avoimia ja kaikille nähtävänä.

Jani Pomell, LKV